Picture: Napoleon Sarony via Wikipedia.
„Историята е учителка на живота.“
Когато се изучават войни, трябва, преди всичко, и за много войни единствено:
Първо. Да се учи броят на убитите и ранените (и от двете страни).
Второ. Да се учи стойността на разрушеното (и от двете страни).
Трето. Да се учи цената на въоръжаването (и за двете страни).
Разбира се, наивно е да се очаква, че би станало.
Освен това ще трябва да се прави в целият свят и да се смени поне едно поколение, преди да има някакъв ефект.
В едно изречение:
„Днес тук има много момчета, които гледат на войната все като слава, но, момчета, тя е все ад.“
(Генерал Шерман)
_________
Войната е пример и за дилемата на затворникът.
Най-добре е, ако и двете страни гледат на войната като ад.
Но ако за едната страна войната е слава, то и другата страна трябва да вярва в това, за да не бъде унищожена.
***
"History is life's teacher."
When teaching about wars, what must be taught before all and, for many wars, solely, is:
First. The number of killed and wounded (on both sides).
Second. The cost of destruction (on both sides).
Third. The price of armament (for both sides).
Of course, it is naive to expect that this will happen.
Besides, it will have to be done worldwide and it will take at least a generation change before it has any effect.
In a single sentence:
"There is many a boy here today who looks on war as all glory, but, boys, it is all hell."
(General Sherman)
_________
War is yet another example of a prisoner's dilemma.
It's best if both sides believe that war is hell.
But if one side believes that war is glory, the other side had better believe that as well, lest it be destroyed.
No comments:
Post a Comment